Business Viborg Visual Award 2023
Vinder af Business Viborg Visual Award 2023 er Viborg F.F og Shamrock Ultras, Tifo-gruppen.
Viborg FF har forstået vigtigheden af at integrere den lokale kreative industri i deres branding og markedsføring. F.eks. gennem lokal-producerede kampplakater og i samarbejde med fangruppen Shamrock, der med deres imponerende tifoer i forbindelse med kampe demonstrerer en enestående kombination af kreativitet og dyb forståelse for klubben og dens historie.
Tifoerne er med til at skabe national opmærksomhed og placerer klubben på landkortet som en passioneret og visuelt imponerende kraft i dansk fodbold.
Indstillingskriterier for Business Viborg Visual Award 2023
Visual Award prisen går til produktionen, der med visuelle budskaber, originalt indhold og format formår at skabe både kommerciel succes for partnere og målgruppe samt effektivt løse ”opgaven”. Prisen belønner også formidlingen af komplekse budskaber gennem visuelt udtryk, hvor målgruppen intuitivt forstår og opfanger budskabet.
Dommerkomiteens vurdering af de enkelte løsninger, vægtes ud fra følgende parametre:
Kommerciel succes:
- Beskriv hvorledes denne løsning været en kommerciel succes?
- Hvordan har denne løsning haft en positiv indvirkning på partnerskabets eller virksomhedens præstationer, herunder omsætning, markedsandel, kundetilfredshed eller andre relevante nøgleindikatorer?
Kreativitet og kontekstforståelse:
- Er løsningen nyskabende? Beskriv det nyskabende element i løsningen, og hvorledes producenten har været kreativ i at definere løsningen
- Er løsningen original? Beskriv originaliteten, den anvendte metodik og hvordan man har formået at tænke innovativt
- Er løsningen brugbar for målgruppen? Evner slutproduktet at formidle budskabet til den givne målgruppe?
Design:
- Hvilket niveau af håndværksmæssig ekspertise er blevet demonstreret i både kunstnerisk og teknisk henseende?
- Er brugen af visuelle elementer tydelig og effektiv i forhold til at formidle budskabet?
Prisen tildeles de parter som har deltaget i at definere og skabe slutproduktet, herunder producent og kunde. Det er et minimumskrav, at løsningen skaber værdi for enten producenten eller kunden, og at enten producenter eller kunden er beliggende i Viborg Kommune.
Eksempler på indstillingssubjekter/produktioner:
- Animationsfilm
- VR-showroom/brugermanual
- Webshop/hjemmeside
- Visuel identitet - logo, designmanuel mm.
- Virtuelt kompetenceudviklingsrum
- Digitale kampagne – Online markedsføring
De øvrige nominerede til prisen var Studio Rævling, Lakstein Fernandes og Tumblehead & Fleng Entertainment.
Læs portrætter af de nominerede her:https://viborg-folkeblad.dk/erhverv/droner-i-fremtiden-dansende-grise-og-kreative-samarbejder-de-tre-nominerede-til-visuel-erhvervspris-spaender-vidt-og-bredt
Hovedsponsor for Business Viborg Visual Award er Creative Viborg.
Dommerkomité Business Viborg Visual Award 2023
- Marie Munch Burski, Viborg Visuals - Hovedsponsor for prisen
- Tobias Ejlskov, Edition
- Mads Schmidt Haagensen, Medieskolerne
- Kasper Kruse, The Animation Workshop
- Charlotte Thøming, TV MIDTVEST
- Claus Toksvig, Nørlum Entertainment
- Esben Skovgaard, Digisource
- Mathias Mejlby, Jysk Display
- Jane Lyngbye Hvid Jensen, VIA