SoMe og Eksport – to områder som har vækstet GRIMME i Rødkærsbro

GRIMME

Hos handels- og eksportvirksomheden GRIMME i Rødkærsbro har de stor succes med eksport af kartoffel- og roesystemer til Sverige, Norge og Finland. Den stigende vækst skyldes deres strategi, når de indtager nye markeder: ”Vores filosofi er at vi ejer alle reservedele der findes hos vores forhandlere på de forskellige markeder. Da vi eksempelvis overtog Sverige, opkøbte vi samtlige reservedele til vores maskinsystemer på det svenske marked. Det koster selvfølgelig lidt, men så styrer vi fuldstændig, hvad der findes på det marked” fortæller medejer af Grimme Skandinavien, Heine Hylleberg og fortsætter:

”Derudover har vi overtaget alle de trælse opgaver fra vores forhandlere, så vi sikrer at disse opgaver bliver klaret, mens forhandlere kan fokusere 100% på at sælge serviceydelser for os” fortæller Heine. Forretningsmodellen har været en succes, og den har været grobund for at moderselskabet i Tyskland har ændret deres strategi i de 130 lande, de arbejder i, fordi de kan se, at forretningsmodellen virker, og nu selv implementere den verden over.

Det er ikke kun eksporten, der vækster hos GRIMME. Det gør hele virksomheden, hvor de har ansat 6 nye medarbejdere inden for et år og nu er 65 ansatte. Deres vækst skyldes flere parametre. Bl.a. er de rigtig dygtige til aktivt salg, hvor de tager ud på marken og besøger landmanden ”Mange tror at kunderne kommer af sig selv, men det er ikke altid tilfældet. Derfor er det vigtigt for os, at vi tager aktivt ud til både nye og eksisterende kunder, og vi kan se, at det har en rigtig god effekt” siger Heine.

Mere aktiv på SoMe
Derudover er GRIMME blevet meget mere effektive på sociale medier, nyhedsbrev og direct mail. De har bl.a. lavet en aftale med alle montører om, at de skal tage billeder og små film af, hvad de laver og sende det til deres marketingmedarbejder, som laver content ud af det. ”Det fungerer rigtig godt for os at være mere aktiv på de sociale medier. På Facebook findes der for eksempel grupper for kartoffelavlere, hvor vi deltager aktivt og går i dialog med vores kunder. Det er en utrolig effektiv kommunikationsform for os. Selv de ældre landmænd er aktive derinde” fortæller Heine.

Fremtidig vækst
GRIMME har således taget flere forskellige forretningsmodeller i brug for at vækste deres virksomhed til den størrelse, de har i dag. Og de er ikke færdige med at vækste, da de kontinuerligt udvikler deres virksomhed. Eksempelvis er de på vej ind på markedet for grøntsager, hvor de i Danmark har overtaget salget af grønsagsmaskiner og skal ind på markedet i Norge og senere også Sverige og Finland. 

Inden for de sidste tre år har GRIMME næsten fordoblet deres overskud idet de er gået fra et overskud på 5,9 mio. i 2017 til 10,7 mio. i 2020.

De mangler stadig medarbejdere til at supplere deres vækst, hvor de i særlig grad har brug for landbrugsmaskinmekaniker.