Succesfuld optimering af webshops

Webshops og websites kræver optimering og vedligeholdelse for at vækste og udvikle forretningen succesfuldt.

Lige præcis dét har været en del af Carls.nu’s strategi, og efter mange timers arbejde er de i mål med en super-optimering af deres to af tre webshops - Carls.nu, der sælger alt inden for slibematerialer og webshoppen billig-støvsugeposer.dk. Sidstnævnte har lancering om tre uger. Derudover har de også webshoppen filterbyen.dk.

Carl Præst, indehaver og direktør - Sara Lagoni - Digital salgsdirektør og medejer hos Carls.nu
Sara Lagoni  - Digital salgsdirektør og medejer hos Carls.nu.

Kunden holdes i hånden
”Målet med optimeringen har handlet om at holde kunden mere i hånden, når de møder vores webshops. Vi har 5.000 varenumre inden for sandpapir og tilbehør, så det har hidtil være svært at navigere i og finde ud af, hvilke materialer man skal bruge”, fortæller Sara Lagoni, Digital salgsdirektør og medejer hos Carls.nu.

For at hjælpe kunderne mest muligt, når de besøger webshoppen, har Carls.nu lavet en filtrering og sortering, hvor kunderne krydser af ud for de punkter, de har kendskab til.

Det kan f.eks. være, hvilken slibemaskine man har, hvilken størrelse slibematerialet er, hvad de skal slibe på, osv. Når de har krydset de parametre af, de har kendskab til, hjælper siden med at finde de rette materialer. ”Vi kan se, at det har hjulpet vores kunder rigtig meget. Vi får slet ikke den mængde opkald, vi fik før, og det frigiver ressourcer til at udvikle og være produktive”, fortæller Sara.

Også en gevinst internt
Det er ikke kun kunderne, der har gavn af den nye optimering. Også internt bruges filtreringen på hjemmesiden. ”Jeg havde to briller på, da jeg lavede optimeringen – kundernes og medarbejdernes. Nyansatte har ikke en chance for vide alt om slibematerialer, så derfor kan de også anvende filtreringen, hvis kunderne ringer, hvilket er en stor gevinst for vores kundeservice”, siger Sara.

Udover filtrering og sortering har de to webshops også været igennem konverteringsoptimering for at få kunderne til at lægge flere ting i kurven. Der er integreret elementer som ”relaterede produkter” og ”andre købte også”. Hele flowet er blevet personligt intelligent, som man kalder det. ”Det har virkelig løftet vores webshops, at vi har brugt ressourcer på at optimere dem så meget, som vi har, og det har bestemt været det hårde arbejde værd”, fortæller Sara.

Endvidere har virksomheden brugt mange kræfter på at opsamle leads til automatiserede og personlige nyhedsbreve. Det er sket ved hjælp af alt fra første-købs-rabatter, til informative e-bøger og e-guides.

Carls.nu har et stort fokus på, at tilbud ikke skal være det primære. Det skal i stedet være gode ideer, sjove facts og meget mere. ” Vi skal være top of mind og kendt for faglighed, god kundeservice og de bedste produkter. Det skal være 70% læring og 30% kampagne/salg. Derudover segmenterer vi selvfølgelig vores nyhedsbrevsmodtagere, så de kun får noget, der har relevans for dem, ellers er det spild af alles tid”, siger Sara.

Får god sparring
Hos Carls.nu er man altid i gang med nye ideer og udvikling. I den forbindelse holder Sara og Carl Præst, der er indehaver og direktør i virksomheden, jævnligt møder med erhvervskonsulent Michael Freundlich fra Business Viborg.

”Vi bruger Michael til sparring, da han er god til at stille Carl og jeg de rigtige spørgsmål og følge op på det, vi aftaler at gøre. Det er en kæmpe hjælp, da vi ellers bare kører derudaf med 180 kilometer i timen”, fortæller Sara.

Har du også brug for sparring?

Carl Præst indehaver og direktør Carls.nu

Hos Business Viborg er vi altid klar til at hjælpe, så tøv ikke med at kontakte os. Måske kunne du være interesseret i at høre om vores E-commerce-netværk, som blev etableret tidligere i år.

Læs om E-commerce netværket her